Voorlichting en instructie bij beeldschermwerk
Ten eerste het informeren van medewerkers over de in het werk voorkomende risico’s en hen handvatten te geven hoe met deze risico’s om te gaan. Denk daarbij het adviseren over het belang van tijdig onderbreken van beeldschermwerk om langdurig stilzitten te voorkomen en onze hersenen en ogen de nodige rust- en hersteltijd te geven. Ook instructie over het correct instellen van kantoorstoel en bureau hoort hierbij.
Ten tweede heeft zij als doel medewerkers te informeren over de manier waarop binnen de organisatie deskundige bijstand is geregeld mochten medewerkers toch klachten ervaren. Voorbeelden van deskundige bijstand zijn onder meer hoe de toegang tot de bedrijfsarts of bedrijfsmaatschappelijk werker is geregeld, via welke route een beeldschermbril aan te vragen is of wie intern de preventiemedewerker/ergocoach is als eerste aanspreekpunt bij beginnende klachten. Dit tweede doel van de voorlichting/instructie is belangrijk omdat het veranderen van gedrag ook met voorlichting helaas niet zo eenvoudig is.
De vormen van voorlichting.
Voorlichting en instructie kan op verschillende manieren worden ingevuld. Dit kan door het delen van informatie op een intranet, het medewerkers laten deelnemen aan E-learning programma of bijvoorbeeld het aanbieden van een workshop over het correct instellen van kantoormeubilair.
Niet alle risico’s hoeven in dezelfde voorlichting te aan bod te komen, niet iedere deskundige heeft tenslotte alle expertise in huis. Maar alle drie de onderwerpen (mentale belasting, fysieke belasting, oogbelasting) moeten behandeld worden.
Het geven van voorlichting is een werkgeversverplichting en het volgen van voorlichting is een werknemersverplichting. Daarom moet u een registratie bij te houden om aan te kunnen tonen wanneer door wie een voorlichting over welk onderwerp gegeven is, en welke medewerkers deze hebben ontvangen.
Zoals eerder benoemd is het veranderen van gedrag niet eenvoudig en daarom is een éénmalige voorlichting of instructie niet voldoende. Regelmatig opfrissen van de informatie is dan ook belangrijk. Dit moet in ieder geval gebeuren als gewijzigde omstandigheden hiertoe aanleiding geven.
Erik Saathof, Register bedrijfsfysiotherapeut