Voorlichting en instructie bij beeldschermwerk

Om het welzijn van medewerkers te vergroten en de arbeidsomstandigheden te optimaliseren wordt vaak veel aandacht besteedt aan een goede inrichting van de werkplek. Er zijn verschillende normen en richtlijnen ten aanzien van meubilair om werkgevers hierbij de juiste weg te wijzen. Helaas is niet zo dat door het enkel plaatsen van de juiste producten daarmee automatisch de kans op het ontstaan van klachten bij medewerkers verminderd. Het juiste gedrag van de medewerkers is namelijk net zo belangrijk. Juist gedrag proberen we te stimuleren door het geven van voorlichting en instructie. Hoe je dat op de juiste wijze inricht lees je in deze column.
De gezondheidsrisico’s welke voortkomen bij beeldschermwerk kunnen worden onderverdeeld in de categorieën mentale belasting, fysieke belasting en oogbelasting. Om te weten welke onderwerpen in welke mate in een voorlichting aan bod moeten komen is het van belang om die risico’s in kaart gebracht te hebben. Dit wordt gedaan door het uitvoeren van een Risico Inventarisatie en -Evaluatie. Hierin staan de risico’s omschreven en deze risico’s moeten dus in de voorlichting terug komen.De voorlichting heeft expliciet twee doelen.

Ten eerste het informeren van medewerkers over de in het werk voorkomende risico’s en hen handvatten te geven hoe met deze risico’s om te gaan. Denk daarbij het adviseren over het belang van tijdig onderbreken van beeldschermwerk om langdurig stilzitten te voorkomen en onze hersenen en ogen de nodige rust- en hersteltijd te geven. Ook instructie over het correct instellen van kantoorstoel en bureau hoort hierbij.

Ten tweede heeft zij als doel medewerkers te informeren over de manier waarop binnen de organisatie deskundige bijstand is geregeld mochten medewerkers toch klachten ervaren. Voorbeelden van deskundige bijstand zijn onder meer hoe de toegang tot de bedrijfsarts of bedrijfsmaatschappelijk werker is geregeld, via welke route een beeldschermbril aan te vragen is of wie intern de preventiemedewerker/ergocoach is als eerste aanspreekpunt bij beginnende klachten. Dit tweede doel van de voorlichting/instructie is belangrijk omdat het veranderen van gedrag ook met voorlichting helaas niet zo eenvoudig is.

De vormen van voorlichting.

Voorlichting en instructie kan op verschillende manieren worden ingevuld. Dit kan door het delen van informatie op een intranet, het medewerkers laten deelnemen aan E-learning programma of bijvoorbeeld het aanbieden van een workshop over het correct instellen van kantoormeubilair.

Niet alle risico’s hoeven in dezelfde voorlichting te aan bod te komen, niet iedere deskundige heeft tenslotte alle expertise in huis. Maar alle drie de onderwerpen (mentale belasting, fysieke belasting, oogbelasting) moeten behandeld worden.

Het geven van voorlichting is een werkgeversverplichting en het volgen van voorlichting is een werknemersverplichting. Daarom moet u een registratie bij te houden om aan te kunnen tonen wanneer door wie een voorlichting over welk onderwerp gegeven is, en welke medewerkers deze hebben ontvangen.

Zoals eerder benoemd is het veranderen van gedrag niet eenvoudig en daarom is een éénmalige voorlichting of instructie niet voldoende. Regelmatig opfrissen van de informatie is dan ook belangrijk. Dit moet in ieder geval gebeuren als gewijzigde omstandigheden hiertoe aanleiding geven.

Erik Saathof, Register bedrijfsfysiotherapeut

Winkelwagen
Scroll naar boven